Kysteiinin terveyshyödyt

Kysteiinin terveyshyödyt

Published : 2020-08-21 13:59:46

Kysteiini on yksi luonnon 20:stä yleisimmästä aminohaposta. Kysteiiniä ei luokitella välttämättömäksi aminohapoksi, koska elimistö pystyy tuottamaan sitä pieniä määriä. Lukuisat ihmiset kuitenkin käyttävät kysteiiniä ravintolisänä sen lukuisten terveyshyötyjen takia.

L-kysteiiniä tarvitaan glutamiinin ja glysiinin ohella glutationin tuotantoon, joka on elimistön yksi vahvimmista antioksidanteista. Pitkäikäisyyden tutkijat uskovat glutationin olevan niin tärkeä terveyden kannalta, että sen pitoisuudesta elimistön soluissa pystytään arvioimaan jopa ihmisen elinikä. 

Kysteiinin terveyshyödyt

1. Vahva antioksidatiivinen vaikutus

Kysteiini lisää merkittävästi glutationin tuotantoa, joka on elimistön yksi voimakkaimmista antioksidanteista. Glutationi hidastaa ikääntymisprosessia ja saattaa auttaa ehkäisemään lukuisia sairauksia.

L-kysteiinillä on saatu lupaavia tuloksia HIV-potilaiden ja vaihdevuosioireista kärsivien naisten hoidossa. Vuonna 2008 julkaistun tutkimuksen mukaan N-astelyylikysteiinin (NAC) lyhytaikainen käyttö (2-4kk) ravintolisänä paransi merkittävästi vaihdevuosista kärsivien naisten immuunipuolustusta.

2. Puhdistaa elimistöä

L-kysteiiniä voidaan käyttää ehkäisemään lääkkeiden ja myrkyllisten kemikaalien haittavaikutuksia. Sitä käytetäänkin yleisesti esimerkiksi parasetamoli yliannostuksen hoidossa ehkäisemään maksa- ja munuaisvaurioita. Potilaita hoidettaessa asetyylikysteiinillä (NAC) heidän glutationitasot nousevat merkittävästi, joka puolestaan auttaa myrkkyjen poistamisessa elimistöstä.

3. Parantaa hedelmällisyyttä

Tutkimusten mukaan NAC saattaa parantaa miesten ja naisten hedelmällisyyttä. Iranissa tehdyssä tutkimuksessa tutkittiin hedelmättömiä miehiä. Koehenkilöille annettiin 600 mg asetyylikysteiiniä ja 200 mikrogrammaa seleeniä 26 viikon ajan. Kysteiiniryhmän hedelmällisyys parani merkittävästi kontrolliryhmään verrattuna, tutkimukseen osallistui 468 miestä.

Toisessa tutkimuksessa hedelmättömyydestä kärsiville koehenkilöille annettiin kolmen kuukauden ajan 600 mg asetyylikysteiiniä päivässä. Kysteiiniryhmän siemennesteen laatu parani ja partnereista 33% tuli raskaaksi, kontrolliryhmästä raskaaksi tuli vain 10%.

4. Tasapainottaa verensokeritasoja

L-kysteiini on hyödyllinen myös normaalien verensokeritasojen ylläpitämisessä. Vuonna 2009 eläimillä tehdyssä tutkimuksessa kysteiinin havaittiin laskevan verensokeritasoja sekä elimistön tulehdusmarkkereita. 

5. Helpottaa hengitystiesairauksien oireita

NAC toimii liman irrottajana ja sitä voidaan käyttää allergisten oireiden ja keuhkoahtaumataudin oireiden helpottamisessa.

International Journal of Chronic Obstructive Pulmonary Disease julkaisi tutkimuksen, jossa ehdotetaan kysteiinin käyttöä keuhkoahtaumataudista kärsivien potilaiden oireiden helpottamisessa. 

6. Auttaa hoitamaan psykiatrisia häiriöitä

Hiljattain tehtyjen tutkimusten mukaan kysteiini saattaa olla tehokas apu erilaisten psykiatristen sairauksien hoidossa. Journal of Psychiatry and Neuroscience julkaisi katsauksen, jonka mukaan moni psyykkisistä häiriöistä kärsivä voisi saada apua NAC:sta. Tutkimusten mukaan kysteiinistä saattaa olla apua myös nikotiini, kokaiini, marihuana- ja peliriippuvuuden hoidossa.

Tutkimuksissa on saatu lupaavia tuloksia asetylikysteiinin käytöstä myös skitsofrenian ja kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoidossa.

7. Parantaa ruoansulatusta

Kysteiini saattaa parantaa varsinkin iäkkäämpien ihmisten ruoansulatusta. Ihmisen ikääntyessä ruoansulatusongelmat kuten vähäinen vatsahappojen eritys ja vatsataudit tulevat yleisimmäksi. Yhtenä syynä tähän epäillään vapaita radikaaleja, NAC taas voimakkaana antioksidanttina hillitsee vapaiden radikaalien tekemää tuhoa.

Annostus

NAC eli N-asetyylikysteiini on parhaiten imeytyvä kysteiinin muoto. NAC on tehokas lisäämään kehon glutationin tuotantoa. Suositeltu annos on 500 - 1000 mg päivässä.

Lähteet: 

https://draxe.com/l-cysteine/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16132711

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19091331

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5241507

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4845522/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2706612

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3044191

https://www.nature.com/articles/npp201266

Aiheeseen liittyvät tuotteet

Aiheeseen liittyvät artikkelit