Mustikan terveysvaikutukset

Published : 2016-11-11 13:10:44

Mustikan ravintosisältö

Mustikan terveysvaikutukset ovat mittavat. Mustikka on yksi maailman ravinnetiheimmistä ruoista ja se sisältääkin suuria määriä lukuisia eri antioksidantteja. Mustikka sisältää runsaasti muun muassa:

  • resveratrolia
  • gallushappoa
  • antosyaaneja
  • zeaksantiinia
  • K-vitamiinia
  • C-vitamiinia
  • mangaania
  • kuitua

mustikan terveysvaikutukset

Mustikan sisältämän gallushapon tutkiminen

Mustikan terveysvaikutukset pohjautuvat osittain gallushappoon, joka nousee muiden mustikan sisältämien komponenttien ylitse. Useimmat ihmiset eivät ole kuulletkaan tästä komponentista, vaikka siitä on tehty lähes 6 500 vertaisarvioitua tieteellistä tutkimusta. Voidaankin sanoa, että terveysväittämät gallushapon vaikutuksista ovatkin kaikkea muuta kuin kokeellisia. Tutkimukset ovat osoittaneet gallushapon olevan poikkeuksellisen vahva antioksidantti ja sitä runsaasti sisältävät ruoat, kuten mustikka, ovatkin todellisia luonnonlääkkeitä, joita ei voida jättää huomioimatta sairauksien hoidossa ja ennaltaehkäisyssä.

mustikan terveysvaikutukset

7 tehokkainta mustikan terveysvaikutusta

 
  1. Taistelee ikääntymistä vastaan

Eräs mustikan terveyshyötyjä selittävä tekijä ovat antioksidantit, jotka ovat paras keino taistelussa ikääntymisen tuomia vaivoja vastaan. Ne auttavat solujasi taistelussa erilaisten myrkkyjen ja vapaiden radikaalien tekemiä tuhoja vastaan. Lisäksi ne tukevat kehoasi puolustautumaan vaarallisten patogeenien hyökkäyksiltä. Mustikat sisältävät erityisen runsaasti proantosyaniideja, joilla on havaittu olevan anti-age ominaisuuksia useassa eläimillä tehdyissä tutkimuksissa. Useat näistä tutkimuksista ovat keskittyneet proantosyaniidien kykyyn vähentää tulehdusta, joka on yleisin syy useimpiin kroonisiin sairauksiin. Tulehdus aiheuttaa sydänsairauksia, diabetesta, syöpää ja on osallisena lähes kaikkiin yleisiin sairauksiin.

  1. Tehostaa aivotoimintaa

Myös fenoliset yhdisteet liittyvät mustikan terveysvaikutuksiin. Mustikka sisältää korkeita määriä fenolisia yhdisteitä, kuten gallushappoa ja se onkin tehokas suojamaan aivoja erilaisilta vaurioilta. Iranilaisten tutkijoiden mukaan mustikka suojaa aivoja rappeutumiselta, hermomyrkyiltä sekä oksidatiiviselta stressiltä.

Toisen tutkimuksen mukaan mustikoiden nauttiminen hidastaa kognitiivisten kykyjen heikkenemistä, parantaa muistia ja motorisia toimintoja. Tutkijat uskovat näiden mustikan terveysvaikutusten johtuvan mustikan sisältämistä antioksidanteista, jotka suojaavat kehoa oksidatiiviselta stressiltä ja vähentävät tulehdusta.

  1. Auttaa ehkäisemään syöpää

Kliiniset tutkimukset osoittavat, että toisin kuin kemoterapia ja sädehoito runsaasti gallushappoa sisältävät ruoat, kuten mustikka voivat tappaa syöpäsoluja vahingoittamatta terveitä soluja.

The Journal of Biochemical and Molecular Toxicologyn julkaisema tutkimus arvioi gallushapon vaikutuksia rintasyöpäsoluihin. Kuten lukemattomat aikaisemmatkin tutkimukset ovat osoittaneet, tutkijat havaitsivat mustikoiden ja sen sisältämän gallushapon hidastavan ja jopa tuhoavan rintasyöpäsoluja. Mustikka sisältää gallushapon lisäksi laajan kirjon muita antioksidantteja, kuten resveratrolia ja antosyaaneja, jotka auttavat taistelussa syöpää vastaan.

  1. Tukee ruoansulatusta

Mustikka on hyvä luonnollinen liukenemattoman ja liukenevan kuidun lähde, se tehostaakin ruoansulatuselimistön toimintaa jo pienellä annoksella päivittäin. Myös parempi vatsan toiminta kuuluu siis mustikan terveysvaikutuksiin.

Mainen yliopiston tutkija Vivian Chi-Hua Wun mukaan mustikoiden syönti parantaa suoliston mikrobikantaa ja lisää Actinobacteria phylum bakteerien määrää suolistossa. Wu ja hänen ryhmänsä huomasivat prebiottisia vaikutuksia villien mustikoiden syömisellä. Mustikoiden syöminen lisäsi hyvien bakteerien (probioottien) kasvua suolistossa ja paransi ruoansulatusta.

  1. Parantaa sydämen terveyttä

The Journal Circulationin julkaisema tutkimus osoittaa, että mustikat ja mansikat yhdessä syötynä pienentävät riskiä sairastua sydänkohtaukseen 33 prosentilla.

Tutkimuksessa käytiin läpi 93 000 naisen aineisto läpi iän vaihdellessa 25 ja 42 vuoden väliltä. He eivät löytäneet samanlaisia hyötyjä muista tutkittavista antioksidanteista. Mustikoiden on myös havaittu laskevan LDL-kolesterolia, nostavan HDL-kolesterolia sekä alentavan verenpainetta luonnollisesti.

  1. Parantaa ihon kuntoa

Mustikan terveysvaikutukset ulottuvat myös ihoon: mustikkauutetta sisältävät ihonhoitotuotteet ovat tulossa todella suosituksi ympäri maailmaa. Laaja kattaus eri mineraaleja ja vitamiineja auttavat parantamaan hormonitasapainoa ja ehkäisevät aknea. Mustikat ovatkin erinomainen kotikonsti aknen hoidossa.

Mustikat sisältävät lisäksi resveratrolia, joka auttaa ihoa palautumaan auringon uv-säteilyn haitallisilta vaikutuksilta ja voi luonnollisesti tummentaa ihoa. Mustikoista on apua myös laikukkaan ihon hoidossa ja lisäksi se parantaa myös näköä.

  1. Auttaaa painonpudotuksessa

Mustikat sisältävät vähän kaloreita, omaavat matalan glykeemisen indeksin, lisäksi ne sisältävät paljon kuituja. Siinä onkin kolme syytä miksi mustikka on kaikkien laihduttajien superruokaa. Alhaisen glykeemisen indeksin ruoat imeytyvät hitaammin, jonka takia niitä usein sanotaankin hitaiksi hiilihydraateiksi. Tällaiset ruoat hillitsevät ruokahaluja ja ovat näin apuna painonpudotuksessa. Tasainen verensokeri vähentää myös riskiä sairastua diabetekseen.

Kuivattu ja jauhettu mustikka on helppo ja maukas tapa hyötyä mustikan terveysvaikutuksista. Verkkokaupastamme saat luomulaatuista mustikkajauhetta - tilaa jo tänään!

Tilaa mustikkajauhe!

Alkuperäinen artikkeli: http://draxe.com/health-benefits-blueberries/

Aiheeseen liittyvät tuotteet